Wel Wifi, maar Geen Internet? Zo Los Je Het Op!

Jasmijn Roekaerts

Geschreven door: Jasmijn Roekaerts

Heb je al geprobeerd de router uit en aan te zetten?

Wel Wifi, maar Geen Internet? Zo Los Je Het Op!

Het is vaak een verwarrend en frustrerend moment wanneer je wel wifi hebt, maar geen internet. We zijn allemaal wel eens deze frustrerende foutmelding tegengekomen, maar helaas is er geen eenduidige oplossing om dit te verhelpen.

In veel gevallen is het te wijten aan wijzigingen in de instellingen van je besturingssysteem of de router, maar de oorzaak is niet altijd zo duidelijk. Dit betekent dat je idealiter verschillende oplossingen uitprobeert om de juiste te vinden. Die vind je hieronder! 😉

Waar ligt het probleem?

Er zijn gewoonlijk twee plaatsen waar je moet kijken als je netwerkproblemen hebt:

  • Je router
  • Het apparaat zelf

Als het internet niet werkt op alle apparaten die op het netwerk zijn aangesloten, dan is de kans groot dat er een probleem is met je router/modem. Het heropstarten van de router en modem spoelt het geheugen schoon en herstelt vaak achtergrondproblemen. Kijk ook eerst even naar de ADSL-kabel om te zien of deze kapot of geknikt is.

Als het internet niet werkt op een enkel apparaat, is de kans groot dat er een probleem is met de wifi-adapter van het apparaat zelf, waardoor deze moeite heeft om te communiceren met de router. Hier zijn enkele mogelijke oplossingen. 🔽

#1 Probleem met de internetverbinding

Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt.

Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan. Controleer ook of er niets ongewoons is, zoals het constant flikkeren van lampjes.

Als de lampjes niet branden of als je flikkerende lampjes ziet, neem dan contact op met je internetprovider.

Router in beeld

#2 Probleem met je apparaat

Wanneer andere apparaten wel toegang hebben tot het internet via je wifi, ligt het probleem waarschijnlijk bij je apparaat en de wifi-adapter hiervan.

Start om te beginnen je apparaat opnieuw op en kijk of het probleem daarmee is opgelost. Net als bij een goede router, verhelp je netwerk- en softwareproblemen vaak automatisch door een eenvoudige heropstart.

Als het probleem daarmee niet is opgelost, doe dan in Windows het volgende:

  • Klik met de rechtermuisknop op het netwerkpictogram in je takenbalk in de rechterbenedenhoek. Klik op Problemen oplossen.
  • Windows zal proberen automatisch een diagnose te stellen van het probleem en een oplossing zoeken.
  • Als Windows niet direct een oplossing vindt, vertelt het je in sommige gevallen wel wat het probleem is.
  • Zoek online zoeken naar een oplossing voor dit probleem of vraag het aan een expert.

Indien je een MacOS-gebruiker bent, gebruik dan het hulpprogramma Wireless Diagnostics om je wifiverbinding te analyseren. Dit hulpmiddel analyseert je draadloze omgeving en helpt wifiproblemen te identificeren en op te lossen. Dit gaat als volgt:

  • Sluit alle apps af en maak verbinding met het wifi-netwerk (ook al heb je geen internettoegang).
  • Terwijl je de Option-toets (Alt) ingedrukt houdt, klik je op het wifi-pictogram in de menubalk.
  • Er verschijnt een nieuw menu-item, klik op Open Wireless Diagnostics.
  • Klik vervolgens op Doorgaan. Voer je beheerderswachtwoord in wanneer je apparaat daarom vraagt.
  • Je apparaat voert dan een draadloze diagnose uit. Dit kan een paar minuten duren.

#3 DNS-cache conflict

Een DNS-cache slaat alle recente bezoeken aan websites op, zodat het snel de webpagina's voor je kan laden.

Wanneer je een URL in je browser invoert, onderschept het besturingssysteem deze URL en kijkt in de DNS-cache. Als je verzoek overeenkomt met de beschikbare pagina's in de cache, dan haalt het besturingssysteem deze pagina's uit de cache in plaats van ze van het internet te downloaden.

Soms raakt deze DNS-cache beschadigd als gevolg van technische storingen of wanneer software van derden niet-geautoriseerde domeinnamen invoeren, zoals virussen. Advertenties en banners op sommige sites sturen ook kwaadaardige codes om je DNS-cache te beschadigen.

Deze beschadigde DNS-cache verhindert je verbinding te maken met het internet, omdat er een mismatch is in het IP-adres. Om dit te verhelpen, moet je de DNS-cache wissen. Dat doe je in Windows als volgt:

  • Druk op Windows + R en typ cmd en druk enter. Een zwart venster opent nu, ook wel Windows opdrachtprompt genoemd.
Windows opdrachtprompt
  • Typ de volgende opdracht en druk op enter: ipconfig/flushdns
  • Hierdoor wis je je DNS-cache. Start nu je computer opnieuw op en kijk of het nu wel lukt om verbinding te maken met het internet.

Om je DNS-cache in MacOS te wissen ga je als volgt te werk:

  • Open je de Terminal, die je vindt onder Toepassingen > Hulpprogramma's en voer vervolgens het volgende commando uit: sudo killall -HUP mDNSResponder
  • Voer je wachtwoord in als daarom wordt gevraagd.

#4 Antivirus of andere beveiligingsapp

Antivirussoftware veroorzaakt soms internetproblemen. Schakel je antivirus en andere beveiligingsapps zoals malware tijdelijk uit en controleer of dit de fout, wifi verbonden maar geen internet, verhelpt.

Op dit punt raad ik je ook aan om een complete of volledige antivirusscan uit te voeren om er zeker van te zijn dat je apparaat niet geïnfecteerd is met iets gevaarlijks dat deze fout veroorzaakt.

#5 Verouderde wifi-standaard

De draadloze standaard die je router gebruikt, is van invloed op je internetsnelheid en het bereik. Meestal zie je standaarden zoals 802.11g, 802.11n, 802.11b, en 802.11ac. Deze standaarden zijn gedefinieerd door een organisatie genaamd IEEE, en dit wordt gedaan om uniformiteit te garanderen voor alle soorten routers.

Van deze standaarden is 802.11b de oudste en de langzaamste, terwijl 802.11ax (wifi 6) de nieuwste en de snelste is. Stel nu dat je een oud apparaat hebt dat alleen verbinding maakt met 802.11b of 802.11g, terwijl je router gebaseerd is op 802.11ac, dan creëer je een conflict omdat het apparaat geen verbinding maakt met de nieuwe standaard.

De eerste stap om dit probleem op te lossen is het identificeren van de gegevens van je router. Open de opdrachtprompt via Windows + R en typ cmd. Voer nu het volgende in: ipconfig. De standaard gateway is het IP-adres van je router.

Voer vervolgens dit IP-adres in het URL-vak van je browser in. Voer je gegevens in om in te loggen op de router.

Zodra je bent ingelogd, zoek je naar de optie draadloze modus. Je vindt deze onder draadloze settings. Verander de draadloze modus in 802.11b en sla de wijzigingen op. Probeer nu opnieuw verbinding te maken met je wifi en kijk of het probleem daarmee is opgelost.

Ook voor MacOS-gebruikers is het eenvoudig om het IP-adres van je router vinden en in te loggen. Ga als volgt te werk:

  • Ga naar Systeemvoorkeuren door te klikken op het Apple logo in de linkerbovenhoek van je scherm en te klikken op Systeemvoorkeuren in het uitklapmenu.
  • Klik op Netwerk.
  • Selecteer Wifi in het linker paneel. Als je via ethernet bent verbonden, wordt het IP-adres van je router samen met andere netwerkinformatie weergegeven wanneer je Ethernet in het linkerdeel van het paneel selecteert.
  • Klik vervolgens op Geavanceerd.
  • Klik op het tabblad TCP/IP in het bovenste paneel.
  • Je vindt het IP-adres van je router naast Router.
  • Open een webbrowser (Chrome, Firefox, Safari of een andere webbrowser)
  • Typ het standaard IP-adres van je router in de zoekbalk en druk op Enter.
  • Log in door de gebruikersnaam en het wachtwoord van je router in te voeren.
  • Stel je router in op Alles (voorkeur), of wifi 2 tot wifi 6 (802.11a/g/n/ac/ax)

Deze instellingen, afzonderlijk beschikbaar voor de 2,4 GHz- en de 5 GHz-band, bepalen welke versies van de wifi-standaard de router gebruikt voor draadloze communicatie. Nieuwere versies bieden betere prestaties en ondersteunen meer apparaten tegelijk.

Het is meestal het beste om elke modus in te schakelen die door je router wordt aangeboden, in plaats van een subset van deze modi. Alle apparaten, ook oudere, kunnen dan verbinding maken via de snelste radiomodus die ze ondersteunen. Dit helpt ook storingen van oudere netwerken en apparaten in de buurt te verminderen.

#6 Problemen met netwerkstuurprogramma's

Soms kan een beschadigde netwerk driver leiden tot slecht internet. Ga naar de opdrachtenprompt via Windows + R en voer devmgmt.msc in om Apparaatbeheer te openen.

Vouw Netwerkadapters uit en zoek je draadloze netwerkadapter. Klik met de rechtermuisknop op de netwerkadapter en klik op de optie Stuurprogramma's bijwerken.

Je ziet nu twee opties. Je kunt het stuurprogramma handmatig bijwerken of automatisch (online). Probeer je pc of laptop aan te sluiten op de router met een ethernetkabel. Als er geen probleem is met de router of de internetverbinding, maak je feilloos verbinding.

Zodra je verbonden bent, klik je op Automatisch zoeken naar bijgewerkte stuurprogramma's en Windows installeert vervolgens automatisch het juiste stuurprogramma.

Als verbinding maken niet lukt, download dan het nieuwste stuurprogramma handmatig van de website van de fabrikant op een ander apparaat met internetverbinding en verplaats het naar je apparaat. Zelfs een goede laptop heeft baat bij de recentste stuurprogramma's.

Zodra je het nieuwste stuurprogramma hebt, gebruik je de optie Op mijn computer zoeken naar stuurprogramma's om de stuurprogramma's handmatig te installeren.

Persoon werkt met een laptop op zijn schoot

De meeste MacOS-gebruikers hoeven geen stuurprogramma's te installeren, omdat deze worden geregeld met updates voor het besturingssysteem zelf.

Het is wel belangrijk om je systeem up-to-date te houden, om wifiverbindingsproblemen te voorkomen. Apple is meestal snel met het aanpakken van OS-gerelateerde problemen die door gebruikers zijn gemeld. Het is dus altijd goed om van tijd tot tijd te controleren of er updates beschikbaar zijn.

Je kunt controleren of je Mac de nieuwste versie van MacOS draait door naar Systeemvoorkeuren > Software-update te gaan. Als er een nieuwe update beschikbaar is, kies dan om deze te downloaden en te installeren.

#7 IP-adres conflict

Een IP-adresconflict treedt op wanneer twee of meer apparaten hetzelfde IP-adres toegewezen krijgen. Wanneer dit gebeurt, is het onmogelijk voor beide apparaten om verbinding te maken met het netwerk.

Hoewel het zelden voorkomt, komt een IP-adresconflict in de volgende situaties voor.

  • Het ene apparaat krijgt een statisch IP-adres toegewezen dat binnen het DHCP-bereik valt en de DHCP-server wijst hetzelfde IP-adres toe aan een ander apparaat op het netwerk.
  • Wanneer je je laptop in slaapstand zet, krijgt een ander apparaat in het netwerk dit IP-adres toegewezen. Dus, wanneer je de laptop opnieuw aanzet, is er een conflict.
  • Een conflict komt vaak voor wanneer je meerdere draadloze routers op hetzelfde netwerk aansluit.

Om dit conflict op te lossen, tik je weer Windows + R in, typ ipconfig/release en druk op enter. De DHCP-server wijst dan een nieuw IP-adres toe aan je computer.

Als dat niet werkt:

  • Druk opnieuw op Windows + R om naar de opdrachtprompt te gaan en typ ncpa.cpl in het dialoogvenster. Dit opent al je netwerkverbindingen.
  • Kies je netwerk, klik er met de rechtermuisknop op, en selecteer eigenschappen.
  • Selecteer Internet protocol 4 (IPv4) en klik op de knop eigenschappen eronder.
  • Selecteer in het volgende dialoogvenster automatisch een IP-adres verkrijgen en automatisch een DNS-serveradres verkrijgen.

Ook op MacOS zijn verschillende dingen die je kunt doen om een IP-adres conflict op te lossen:

  • Als je automatisch een IP-adres krijgt via DHCP, kan het zijn dat er een ander apparaat in het netwerk is dat dat IP-adres al gebruikt. In de meeste gevallen voorziet de DHCP-server je Mac binnen enkele minuten van een ander IP-adres. Probeer opnieuw verbinding te maken.
  • Zet je computer in de slaapstand, wacht een paar minuten, en maak hem dan weer wakker. Probeer opnieuw verbinding te maken.
  • Sluit alle geopende apps en start je computer opnieuw op.
  • Als je je IP-adres handmatig hebt ingevoerd, controleer dan of je het juiste adres hebt ingevoerd. Als je verbinding maakt met een netwerk dat wordt beheerd door een beheerder, neem dan contact op met de beheerder.
  • Als je je in een thuisnetwerk bevindt en geen van deze suggesties het probleem verhelpt, verbreek dan de verbinding met het netwerk en schakel alle apparaten uit die op het netwerk zijn aangesloten (bijvoorbeeld je router en modem). Wacht een paar minuten en schakel de apparaten dan weer in.

Dit moet het probleem – wel wifi, geen internet – oplossen. Als niets van bovenstaande oplossingen werkt, is het mogelijk dat je router een defecte DHCP-server heeft. Neem in dat geval contact op met de fabrikant van je router en upgrade de firmware.

Conclusie

Wel wifi, maar geen internetverbinding is een veel voorkomend, maar frustrerend probleem dat je ervan weerhoudt om verbinding te maken met het internet. Er zijn veel verschillende oorzaken voor dit probleem, dus probeer de ene oplossing na de andere uit om de oorzaak te achterhalen en idealiter te verhelpen! 💪

Ik hoop dat dit artikel je probleem – 'wel wifi, geen internet' – heeft opgelost! Bedankt voor je tijd en deel zeker alle andere oplossingen die je hebt geprobeerd, zodat we er allemaal van kunnen profiteren!

Was dit artikel behulpzaam?