Slimme verlichting > Smarthome
Philips Hue-lamp Niet Bereikbaar
Slimme verlichting heeft de afgelopen jaren een groeispurt doorgemaakt. Hoewel er steeds meer Philips Hue-alternatieven op de markt komen, blijven de originele Hue-lampen heer en meester op de markt. Ze zijn dan ook ontzettend handig en zorgen voor een prachtige lichtervaring.
Inhoudsopgave
Extra vervelend dus als je Hue-lamp niet bereikbaar is. Gelukkig is dit probleem in veel gevallen snel op te lossen. Lees snel verder! 👇
Dit heb je nodig
Omdat er meerdere potentiële oplossingen voor het probleem zijn, hangt het er vanaf wat je nodig hebt. Dit is of kan zijn:
- Philips Hue-lamp(en);
- Philips Hue-app (voor Android of iOS);
- eventueel: Hue-bridge en een klein, dun voorwerp, zoals een paperclip;
- eventueel: Hue-dimmer.
Stap 1: Controleer het lichtknopje
Ik begin met de meest voor de hand liggende oplossing die men nog opvallend vaak over het hoofd ziet: controleer het lichtknopje.
De Hue-lampen werken niet als de lichtschakelaar uitstaat. De lamp gaat dan fysiek uit en krijgt geen stroom meer. De app op je smartphone geeft dit weer als 'onbereikbaar'.
Gelukkig is dit probleem simpel op te lossen: zorg dat de lichtschakelaar aanstaat. Als je hem aanzet, gaat de lamp met maximale helderheid in de warmwitte modus. Je kunt dit weer wijzigen in de app. 📱
Stap 2: Check je wifi-verbinding
Mogelijk ligt het probleem bij de verbinding. Je smartphone en/of tablet moet verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk als de Hue-lampen, dus check of dit het geval is.
Je kunt dit op verschillende manieren controleren. Kijk eerst of wifi überhaupt is ingeschakeld op je mobiele apparaat.
- Op een iPhone zie je het wifi-symbool in de statusbalk bovenaan het scherm.
- Op een Android moet je het startscherm naar beneden vegen om te kijken of wifi aanstaat.
Ben je niet verbonden met wifi, of niet met het juiste wifi-netwerk?
- Op een Android-smartphone open je Instellingen > Verbindingen om te kijken of het juiste netwerk is geselecteerd.
- Op een iPhone ga je naar Instellingen > Wi-Fi. Naast het netwerk waarmee je verbonden bent zie je een blauw vinkje staan. Verander het netwerk als het niet overeenkomt met dat van je Hue-lampen.
Stap 3: Check of je Bridge goed is aangesloten
Heb je een Hue Bridge? De lampen werken alleen als deze ook online is. Controleer of de netwerk- en stroomkabels goed vastzitten. Het snoer moet in het stopcontact en de ethernetkabel in een van de genummerde LAN-poorten aan de achterkant.
Check ook alle drie de lampjes op de Hue-Bridge branden. Branden de lampjes niet of gedeeltelijk? Herstart de Hue-bridge dan door de stroom er een paar seconden af te halen.
In de Hue-app kun je de verbindingsstatus van de bridge controleren. Start de app en selecteer Instellingen om te zien of de app de Bridge nu kan bereiken.
Stap 4: Resetten
Als bovenstaande niet heeft gewerkt, dan zou je Hue-lamp resetten zeker soelaas moeten bieden. Er zijn drie manieren om dit te doen. Ik leg ze alle drie uit!
Via de Hue-bridge
Om via deze wijze te resetten heb je natuurlijk een Hue-bridge nodig! 🌉
- Pak je Hue-bridge erbij en draai die om, zodat je de achterkant voor je hebt.
- Je ziet hier een klein knopje met de tekst Restore To Factory Settings. Druk deze in met een klein, dun voorwerp, zoals een paperclip.
- Laat het apparaat ongeveer 60 seconden rusten.
- Aan de voorkant van de Hue-bridge zou nu een lampje moeten knipperen. Als het lampje stopt met knipperen, is de reset voltooid.
- Open de Hue-app op je smartphone of tablet. Als het goed is, zie je hier nu geen instellingen meer staan en kun je hem opnieuw toevoegen en instellen.
Via de Hue-dimmer
Ook via de Hue-dimmer (mits aanwezig) is een optie. Dit is de betrouwbaarste manier van resetten. Volg de stappen:
- Zet je Hue-lamp aan.
- Houd de Hue-dimmer dichtbij je lamp.
- Druk zowel op de aan- als de uitknop van de dimmer en blijf beide knoppen tegelijkertijd 10 seconden vasthouden.
- De lamp zou nu uit drie keer moeten knipperen. Dit houdt in dat je lamp volledig is gereset en je hem opnieuw kunt toevoegen aan je app.
Handmatig resetten
- Ga naar je Hue-lamp en draai het peertje uit de armatuur (de houder).
- Zorg dat de lamp ongeveer 60 seconden van het stroom af is.
- Op de zijkant van de lamp vind je het serienummer (zes cijfers). Schrijf het op een papiertje en bewaar het goed.
- Draai het peertje weer terug in de armatuur.
- Open de Hue-app op je smartphone of tablet om de lamp weer toe te voegen. De app vindt de lamp normaal gesproken automatisch. Als dat niet zo is, kun je de lamp toevoegen in Lampconfiguratie door het serienummer in te voeren.
Alle Hue-lampen resetten
Wil je al je Hue-lampen tegelijkertijd resetten? Dan is de oplossing simpel: schakel de stroom uit van je meterkast. Als je de stroom vervolgens weer aanzet na zo'n tien seconden, zijn alle lampen gereset. 💡
Conclusie
Philips Hue-lampen zijn een verrijking, maar het komt nu eenmaal weleens voor dat er iets mis gaat. Hopelijk heeft een van de bovenstaande tips tot een oplossing geleid. Toch niet gelukt? Stuur ons dan gerust een bericht. Bedankt voor het lezen! 😀