Zoef van A naar B op de Beste Elektrische Fiets

Eden van der Veeken

Geschreven door: Eden van der Veeken

Is het een auto? Is het een hogesnelheidstrein? Nee, het is een elektrische fiets!

Zoef van A naar B op de Beste Elektrische Fiets

Elektrische auto's, elektrische steps, elektrische scooters, ga zo maar door. Veel vervoermiddelen hebben tegenwoordig een elektrische variant – zo ook de fiets! Daar zitten veel voordelen aan. Lange afstanden leg je makkelijker af, wat bijdraagt aan je gemak én aan een beter milieu. Maar waar moet je nou op letten en wat is de beste elektrische fiets?

Dat zocht ik voor je uit. Wil jij er ook meer over weten? Lees dan snel verder. Je vindt hier een handige koopgids en de top 5 beste elektrische fietsen.⚡

Windgoo B3 Elektrische mini-scooter

Windgoo B3 Elektrische mini-scooter
Gewicht: 13,5 kg
Positie motor: Midden
Accupositie: In frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 17 g
Bekijk prijs op Bol.comPijltje

MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/h

MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/h
Gewicht: 18 kg
Positie motor: Achterwiel
Accupositie: Aan frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 23 kg
Bekijk prijs op Bol.comPijltje

Matrix E Bike

Matrix E Bike
Gewicht: 20 kg
Positie motor: Midden
Accupositie: Aan frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 75 tot 100 km
Gewicht: 20 kg
Bekijk prijs op Bol.comPijltje

Elektrische fiets koopgids: hoe maak je de beste koop?

Een elektrische fiets heeft net zoals een niet-elektrische fiets een ketting(kast), versnellingen en remmen. Een elektrische fiets heeft een en ander wat een niet-elektrische fiets niet heeft: een motor, sensoren en een accu. Hierdoor biedt deze fiets je ondersteuning tijdens het trappen.

De fiets krijgt ondersteuning vanuit de motor en de motor haalt energie uit de accu. De sensoren nemen deze activiteit waar en geven het begin- en stopseintje door aan de motor.

Naast het hierboven genoemde zijn er nog een hoop andere elementen om rekening mee te houden. Dit heb ik hieronder allemaal voor je uitgeschreven, zodat je na het lezen van dit artikel precies weet waar je op moet letten om de beste elektrische fiets te kopen!

Een vrouw loopt in de natuur met haar elektrische fiets in de hand

Soorten elektrische fietsen

Er zijn veel verschillende soorten elektrische fietsen, oftewel e-bikes. In de basis maken we onderscheid tussen de pedelecs en de speed pedelecs.

Onder de pedelecs vallen dezelfde categorieën als we zien bij niet-elektrische fietsen. Er zijn bijvoorbeeld elektrische bakfietsen, mountainbikes en stadsfietsen. Deze zijn net als bij de niet-elektrische varianten geschikt voor een specifiek doeleinde, maar zijn dan elektrisch.

Er zit een motor in die niet op eigen kracht werkt. Deze werkt pas zodra de trappers daadwerkelijk bewegen. De motor zet de fiets niet in beweging; dit doe je zelf.

Deze e-bikes vallen onder dezelfde wetgeving als niet-elektrische fietsen. De motor is zo geprogrammeerd dat je bij een snelheid boven 25 kilometer per uur geen ondersteuning meer krijgt.

Dat is meteen waar het grootste verschil tussen e-bikes en speed pedelecs ligt. Speed pedelecs vallen onder dezelfde wetgeving als bromfietsen en geven je ondersteuning tot een snelheid van 45 kilometer per uur.

Een speed pedelec is meestal duurder dan een 'normale' e-bike, omdat de eerstgenoemde doorgaans een grotere actieradius hebben, een krachtigere motor vergen en vaak uit robuustere materialen bestaan om de grotere krachten en eventuele valpartijen aan te kunnen. 🚴💨

Remmen

Goede remmen zijn altijd van groot belang. Met een elektrische fiets bereik je makkelijker en sneller hogere snelheden, wat een goed remsysteem nóg belangrijker maakt. Er zijn in de basis vier remsystemen die op je fiets kunnen zitten:

  • Hydraulische schijfrem. Hierbij rem je door te knijpen in de hendels aan het stuur. De remblokken zetten hierbij druk op de remschijf – die in het midden van het wiel zit – via een hydraulisch mechanisme. Dit systeem is duurder, maar staat ook bekend als het betrouwbaarste remsysteem. Het werkt goed, ook bij nat weer of een slag in het wiel.
  • Hydraulische velgrem. Dit systeem is bijna gelijk aan die van de hydraulische schijfrem. Echter wordt er hierbij geen druk uitgeoefend op de remschijf in het midden van het wiel, maar op een remblokje dat vervolgens tegen de velg aandrukt. Dit systeem is iets gevoeliger voor nat weer, modder of een slag in het wiel.
  • Rollerbrakes. Dit is het systeem dat het meest voorkomt bij (elektrische) fietsen. Zodra je remt, worden er in het midden van het wiel zogenaamde rollers naar buiten geduwd, waardoor het wiel vanuit het midden tot stilstand komt. Dit systeem vergt minder onderhoud, is niet zo gevoelig voor vocht of modder, maar is ook minder krachtig.
  • V-brakes. Ook wel bekend als velgremmen. Hierbij drukt tijdens het remmen een kunststofblokje tegen de velg aan. Dit systeem is redelijk goedkoop, maar is ook minder krachtig en gevoeliger voor modder en vocht, welke de grip van het blokje op de velg verminderen. Ook slijten v-brakes sneller en vergen daarom meer onderhoud.

De terugtraprem

Daarnaast heb je ook nog een terugtraprem. Deze komt steeds minder voor, omdat deze minder efficiënt en veilig is. Dit systeem remt enkel het achterwiel af, waardoor het risico op slippen groter is.

Ingezoomd beeld van man die zijn fiets bij het handvat vast heeft.

Versnellingen

Net als op de meeste niet-elektrische fietsen zitten er op een elektrische fiets ook versnellingen. Er zijn meerdere soorten, en ieder heeft zijn eigen voor- en nadelen.

De eerste soort is een naafversnelling. Het voordeel van dit type versnelling is dat het niet vatbaar is voor problemen door vuil, het laat je schakelen in stilstand en het vergt weinig onderhoud. Het nadeel is dat onderhoud duurder en moeilijker is, en fietsen met dit systeem meestal over maar 8 (en maximaal 11) versnellingen beschikken.

Ook kun je kiezen voor een derailleurversnelling. Deze schakelt sneller en je ervaart minder weerstand tijdens het schakelen vergeleken met een naafversnelling. Ook beschikt deze over maximaal 27 versnellingen. Deze versnelling is daarentegen onderhoudsgevoeliger, vatbaarder voor vuil en je kunt niet schakelen bij stilstand.

Tot slot bestaat er een traploze versnelling. Dit systeem heeft geen vast aantal versnellingen; het heeft er oneindig veel. Je bepaalt zelf hoe licht of zwaar je trapt, waardoor de versnellingen geleidelijk 'schakelen'.

Ook valt er te kiezen tussen verschillende schakelmechanismen. Normaliter schakel je de fiets handmatig, maar er zijn ook fietsen die automatisch schakelen. Dit is wel een duurdere optie.

Ingezoomd beeld van de fietsversnellingen van een rode fiets

Sensoren

De ondersteuning van de motor begint pas zodra je zelf fietst. De ondersteuning mag niet vanzelf beginnen, omdat het dan onder dezelfde wet valt als die een snorfiets.

Een elektrische fiets heeft een sensor die waarneemt of je fietst en die geeft vervolgens het 'ja-woord' aan de motor. Diezelfde sensor geeft ook het stopseintje, zodra je de snelheid van 25 kilometer per uur hebt bereikt óf van 45 kilometer per uur op een speed pedelic.

Er zijn 2 soorten sensoren: de rotatiesensor (ook bekend als bewegingssensor) en de trapkrachtsensor. Beide werken op hun eigen manieren.

Rotatiesensor

Iedere e-bike is voorzien van een rotatiesensor. Wanneer je begint met trappen, geeft de sensor een seintje naar de motor. Vervolgens start de motor met een kleine vertraging Deze sensor start net iets nadat je bent begonnen met trappen. Wanneer je stopt met trappen, slaat de motor weer af.

De snelheid waarmee de trappers rondgaan en de ondersteuningsstand die je kiest, bepalen de kracht van de ondersteuning. De ondersteuning is gelijkmatig en onafhankelijk van hoeveel kracht je zet. Zolang de pedalen ronddraaien, krijg je ondersteuning.

Dit is voordelig als de fiets in een lage versnelling staat; de motor geeft ook maximale ondersteuning als jij niet veel kracht zet. Echter kan het ook nadelig zijn zodra je pedalen niet snel ronddraaien, als je bijvoorbeeld bergopwaarts fietst of wanneer de fiets in een hoge versnelling staat.

Trapkrachtsensor

Sommige fietsen hebben naast de rotatiesensor een trapkrachtsensor. Deze vind je veelal op fietsen met een middenmotor – hier kom ik zo op terug – en reageert op de kracht die je zet tijdens het fietsen.

Als je flink doortrapt, krijg je meer ondersteuning en fiets je een stuk sneller. Dit is fijn als je meer kracht moet zetten als je een berg op fietst of een hoge versnelling hebt gekozen.

Evenwel is het zo dat als je moe bent en daardoor minder kracht zet tijdens het fietsen, je ook minder ondersteuning ontvangt. Omdat deze sensor reageert in dezelfde mate waarin je kracht zet, werkt deze direct en vloeiend en voelt de sensor het natuurlijkst aan, omdat je rijgedrag nog steeds je vaart bepaalt.

Voordelen

Trapkrachtsensor:

  • Het voelt natuurlijk aan
  • Reageert direct wanneer je kracht zet
  • Biedt de meeste ondersteuning in situaties waar de meeste kracht voor nodig is

Rotatiesensor:

  • Je krijgt een contante ondersteuning, ook wanneer je moe bent en weinig kracht zet
  • Het is een makkelijk en betrouwbaar systeem
  • Het is relatief goedkoop

Nadelen

Trapkrachtsensor:

  • Het is relatief duur
  • Ondersteunt weinig als je weinig kracht zet
  • Moet regelmatig gekalibreerd worden zodat de sensor juist blijft meten

Rotatiesenor:

  • Er zit een kleine vertraging in de ondersteuning
  • Een rotatiesensor vergt meer energie van de accu
  • Het voelt minder natuurlijk aan

Motoren

De ondersteuning bij een elektrische fiets komt vanuit de motor. De motor biedt ondersteuning door het voor- of achterwiel of de trapas te laten draaien. Welke van de twee hij aandrijft, is afhankelijk van het type motor. Er zijn drie type motoren: een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor.

Middenmotor van een elektrische fites

Voorwielmotor

De voorwielmotor drijft het voorwiel aan en trekt je vooruit. Het nadeel hiervan is wel dat je in de bochten wat minder controle hebt dan bij fietsen met een van de andere motoren.

Ook is de ondersteuning bij bergopwaarts fietsen minder krachtig dan bij de andere motoren, en is het lastiger om bij dit type het voorwiel te vervangen of te repareren.

Daartegenover staat dat deze motor relatief goedkoop, stil en redelijk onderhoudsvrij is. De locatie van de motor zorgt er tevens voor dat de motor niet in de weg zit van het frame. Dit alles tezamen genomen, is het niet gek dat je deze motor veel ziet.

Middenmotor

Veel elektrische fietsen hebben een middenmotor. Deze motor zit in de trapas van de fiets en biedt vanuit hier ondersteuning. Deze ondersteuning voelt het natuurlijkst aan, omdat ook bij niet-elektrische fietsen vanuit dit punt het achterwiel wordt aangedreven. Daarnaast zorgt het voor een goede gewichtsverdeling en stabiliteit.

Dit type motor zit niet in de weg bij wielreparatie of vervanging en heeft over het algemeen meer kracht dan een voor- of achterwielmotor. Hierdoor is die wel zwaarder en luider. Ook is deze motor storingsgevoeliger. Dat is vooral bij oudere elektrische fietsen met een middenmotor het geval.

De achterwielmotor

Een elektrische fiets met een achterwielmotor krijgt ondersteuning vanuit het achterwiel, waardoor je vooruit geduwd wordt. Het is een beetje hetzelfde gevoel als wanneer de wind in de rug staat tijdens het fietsen.

De motor komt geregeld voor in combinatie met een trapkrachtsensor en is meestal vrij krachtig, waardoor deze fiets geschikt is voor heuvelachtige gebieden.

Een elektrische fiets met achterwielmotor heeft gemiddeld wel een lager rendement, waardoor je de accu iets vaker op moeten laden. Bovendien is reparatie of vervanging van het achterwiel bij dit type motor moeilijker.

De motorkracht

Met motorkracht wordt er bedoeld hoeveel ondersteuning de motor kan verzorgen. Dit wordt bepaald door het vermogen van de motor. Het vermogen van de motor wordt gemeten in Newtonmeters (Nm).

De motor is krachtiger naarmate het aantal Newtonmeter hoger is. Een krachtigere motor is niet altijd beter; deze vraagt meer energie van de accu. Fiets jij voornamelijk door de stad of op vlakke terreinen, dan heb je genoeg aan zo'n 25Nm. Als je vaker op hellingen fietst, kies dan voor een motor met minimaal 40 Nm.

De fietsaccu

De accu van de fiets is het hart van de fiets. Deze voorziet de motor van energie, waardoor die de ondersteuning kan bieden. Zonder accu, geen werkende elektrische fiets. Ook bij de accu moet je enkele overwegingen maken. Die staan hieronder. 👇

De accupositie

In de meeste gevallen zit de accu aan de bagagedrager. Dit is gunstig, omdat je deze relatief makkelijk verbergt onder een fietstas. Er zijn zelfs modellen waar de accu standaard in een fietstas zit opgeborgen.

Er zijn ook fietsen waar de accu ergens aan het frame gemonteerd zit, bijvoorbeeld onder het zadel. In sommige gevallen zit de accu verwerkt in het frame van de fiets, waarbij je nauwelijks het onderscheid ziet tussen een elektrische en niet-elektrische fiets. Bij het laatstgenoemde is een reparatie of vervanging lastiger en prijziger.

fietsaccu in frame verwerkt van een elektrische fiets

Let op!

Neem bij het kiezen van de ideale accupositie ook de locatie van de motor in acht. Zo zorgt een accu onder de bagagedrager voor een optimale balans bij een elektrische fiets met een voorwielmotor.

Een vaste of uitneembare accu

Naast het kiezen van de locatie van de accu, is er ook de keuze tussen een vaste of uitneembare accu.

Het voordeel van een uitneembare accu is dat je deze overal mee naartoe kunt nemen en opladen. Op deze manier kan je de accu ook beschermen tegen extreem hoge of lage temperaturen – waar een accu minder goed tegen kan – door hem mee naar binnen te nemen wanneer je deze niet gebruikt.

Het nadeel is dat deze accu makkelijk slachtoffer wordt van diefstal, als je de fiets ergens stalt en de accu niet meeneemt. Dat is óf een risico nemen, óf de accu meenemen.

Het voordeel van een vaste accu is logischerwijs dat deze niet zomaar gestolen kan worden; hiervoor iemand de hele fiets meenemen. Dat voorkom je weer met een goed fietsslot.

Het nadeel van een vaste accu is weer dat je heel de fiets moet meenemen om de accu te kunnen opladen. Heb je een schuur met een stopcontact, dan is dit geen probleem. Moet je hem per se in je woonkamer stallen alleen om de accu op te laden, dan is dit waarschijnlijk niet de beste keuze.

De accucapaciteit

De accucapaciteit is een van de belangrijkste aspecten van de accu om rekening mee te houden. De capaciteit bepaalt in grote mate de actieradius. De accucapaciteit voor een fiets is hetzelfde als de tankinhoud voor een auto is. Doorgaans geldt: hoe hoger de capaciteit, hoe verder je kan fietsen.

Een grotere accucapaciteit is niet altijd beter. Een accu met een hoge capaciteit is over het algemeen duurder en zwaarder dan een accu met een lagere capaciteit. Overweeg voor jezelf of je vooral lange of korte afstanden wil afleggen en hoe vaak je op de fiets stapt.

Lithium ion accu op de bagagedrager van een elektrische fiets

De actieradius

De actieradius is de afstand die met één volledig opgeladen accu afgelegd kan worden. Deze wordt, zoals hierboven geschreven, grotendeels bepaald door de accucapaciteit. Er speelt wel meer mee dan enkel de capaciteit; niet iedere accu gaat even zuinig met energie om.

Ook hangt de accucapaciteit af van de bandenspanning en externe omstandigheden zoals tegenwind en hellingen. Heuvelop fietsen met tegenwind vraagt meer van de accu dan met de wind mee bergaf gaan.

De capaciteit van een accu drukt men hoe dan ook uit in Wh (wattuur). Over het algemeen is het zo dat hoe hoger het aantal Wh, hoe groter de actieradius. De accu heeft doorgaans een capaciteit tussen de 200 en 700 Wh.

De actieradius van de elektrische fiets staat regelmatig aangeven in afstand. Let er wel op dat dit gebaseerd is op gunstige omstandigheden, zoals een vlak wegdek en een situatie zonder tegenwind.

Comfort, gemak en andere dingen om in gedachte te houden

Het is niet alleen belangrijk dat de fiets zijn taken uitvoert. Ook de manier waarop maakt het verschil. Houd bijvoorbeeld rekening met de kettingkast. Een open kettingkast is gevoeliger voor vuil met beschadiging als gevolg dan een gesloten kettingkast. ⛓️

Sommige fietsen beschikken over een riem in plaats van een fietsketting. Deze is stil en de levensduur hiervan is langer, maar kost ook meer.

Er is meer om rekening mee te houden. Zo kun je kiezen voor een geveerde zadelpen en voorvork om de trillingen op te vangen, hebben verschillende frames verschillende instaphoogtes en zithoudingen en is het gemiddelde gewicht van een elektrische fiets hoger dan die van een gemiddelde niet-elektrische fiets.

Man op een elektrische fiets

De juiste framemaat bij je lichaamslengte

Fietsen voor volwassenen hebben een standaard wielmaat van 28 inch. Om het juiste formaat fiets te kiezen, houd je rekening met de framemaat. Dit is de afstand tussen het midden van de trapas en de bovenzijde van de zadelbuis.

In de tabel staat een richtlijn van de framemaat per lichaamslengte. Valt je lichaamslengte tussen twee framematen, kies dan voor het kleinere frame. Je kunt het zadel immers altijd wat hoger zetten. Kies bij een geveerde zadelpen ook voor een kleinere framemaat gezien het zadel hierbij hoger zit vanwege de veer ertussen.

LichaamslengteFramemaat
vanaf 155 cm47 - 50 cm
vanaf 165 cm50 - 52 cm
vanaf 170 cm52 - 55 cm
vanaf 175 cam55 - 58 cm
vanaf 180 cm58 - 61 cm
vanaf 185 cm61 - 63 cm
vanaf 190 cm63 - 66 cm

Hoewel er meer elektrische fietsen op de markt zijn voor volwassenen, zijn er ook elektrische fietsen voor kinderen. Je vindt voornamelijk elektrische fietsen voor grotere kinderen, gezien een elektrische fiets betere controle vergt dan een niet-elektrische fiets.

Er bestaan wel elektrische fietsen voor kleinere kinderen. Hierbij wordt de geschikte maat aangeduid in de bandenmaat. De juiste bandenmaat hangt af van zowel de lichaamslengte als de binnenbeenlengte. In de tabel hieronder vindt je een indicatie van de juiste bandenmaat per lengte.

Lichaamslengte kindBinnenbeenlengteBandenmaat
92 - 110 cm> 40 cm12 inch
104 - 116 cm> 50 cm16 inch
110 - 122 cm> 54 cm18 inch
116 - 128 cm> 58 cm20 inch
122 - 140 cm> 62 cm22 inch
128 - 158 cm> 66 cm24 inch
140 - 164 cm> 72 cm26 inch

Type display

Een elektrische fiets is standaard uitgerust met een display. Vanaf het display lees je informatie af. Welke informatie dit is, hangt af van het type display. In de basis verdelen we dit in led-displays en lcd-displays.

Een LCD-display in het midden van het stuur van een elektrische fiets

Een led-display is de simpelste van de twee en bestaat uit led-indicatoren, die bepaalde gegevens aangeven zoals de ondersteuningstand en hoeveel energie er nog in de accu zit.

Dit type bedien je vanaf het display zelf en is hierdoor meestal bevestigd bij het handvat. Dit type is over het algemeen niet los te koppelen en is de goedkopere optie van de twee.

Een lcd-display heeft een scherm waar over het algemeen meer vanaf te lezen is en is vaak bevestigd in het midden van het stuur. Deze display is doorgaans wel los te koppelen en de bediening is meestal geïntegreerd in het handvat of is er naast gevestigd.

Welke informatie er af te lezen valt, hangt af van de opties van het display. De uitgebreidste displays geven de gemiddelde snelheid en de buitentemperatuur weer. Sommige types hebben zelfs een usb-poort om je telefoon op te laden. Je kunt eventueel ook voor een simpel display kiezen en deze uitbreiden met een goede fietscomputer.

De prijs van een elektrische fiets

De vraagprijzen van elektrische fietsen liggen enorm uiteen. Elektrische fietsen worden aangeboden vanaf een kleine duizend euro, maar worden ook aangeboden tot boven de vijfduizend euro. De meeste elektrische fietsen kosten tussen de 2000 en 2500 euro.

Het verschil zit logischerwijs in de kwaliteit en opties die worden aangeboden. Verwacht bij een 'goedkoop' model niet meer dan enkel de basis. Zo'n model zal een kleine accucapaciteit hebben, een eenvoudig display. Verwacht ook geen geveerde zadelpen of voorvork.

Bij een model van een bovengemiddelde prijs mag je wat meer verwachten, zoals een grote accucapaciteit, een uitgebreid display en meerdere opties die het fietsen comfortabeler maken.

De 5 beste elektrische fietsen onder elkaar

1. Windgoo B3 Elektrische mini-scooter

1. Windgoo B3 Elektrische mini-scooter
Gewicht: 13,5 kg
Type rem voor: Schijfremmen
Type rem achter: Schijfremmen
Positie motor: Midden
Accupositie: In frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 17 g
Speed Pedelec: Nee
Type sensor trapondersteuning: Dual sensor technology

2. MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/h

2. MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/h
Gewicht: 18 kg
Type rem voor: Schijfremmen
Type rem achter: Schijfremmen
Positie motor: Achterwiel
Accupositie: Aan frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 23 kg
Speed Pedelec: Nee
Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

3. Matrix E Bike

3. Matrix E Bike
Gewicht: 20 kg
Type rem voor: Mechanische schijfrem
Type rem achter: Mechanische schijfrem
Positie motor: Midden
Accupositie: Aan frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 75 tot 100 km
Gewicht: 20 kg
Speed Pedelec: Nee
Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

4. Hitway Elektrische Fiets | Opvouwbare E-bike | 20 Inch Fat Tire | 350W Motor | 10Ah | Zwart/Groen

4. Hitway Elektrische Fiets | Opvouwbare E-bike | 20 Inch Fat Tire | 350W Motor | 10Ah | Zwart/Groen
Gewicht: 19 kg
Type rem voor: Schijfremmen
Type rem achter: Schijfremmen
Positie motor: Achterwiel
Accupositie: Aan frame
Accu: Uitneembare accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 28 kg
Speed Pedelec: Nee
Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

5. Windgoo B-20 Elektrische vouwfiets

5. Windgoo B-20 Elektrische vouwfiets
Gewicht: 12 kg
Type rem voor: Hydraulische schijfrem
Type rem achter: Hydraulische schijfrem
Positie motor: Achterwiel
Accupositie: In frame
Accu: Vaste accu
Actieradius: 0 tot 75 km
Gewicht: 12 kg
Speed Pedelec: Ja
Type sensor trapondersteuning: Dual sensor technology

Veelgestelde vragen over elektrische fietsen

💨 Hoe hard kan een elektrische fiets gaan?

In principe kan een elektrische fiets net zo hard gaan als een niet-elektrische fiets. Echter stopt de trapondersteuning vanaf 25 kilometer per uur bij een pedelec, en vanaf 45 kilometer per uur bij een speed pedelec. Gezien elektrische fietsen in verhouding zwaarder zijn, is het fietsen na het wegvallen van de ondersteuning ook zwaarder.

⏱️ Hoelang duurt het opladen van een elektrische fiets?

Het volledig opladen van een lege accu duurt gemiddeld tussen de 4 en 8 uur. De exacte duur hangt af van meerdere factoren: de temperatuur waarin je de accu oplaadt, hoe snel je lader je accu van stroom voorziet, hoe groot je accucapaciteit is, hoelang de accu niet gebruikt is en uiteraard hoeveel stroom er nog in de accu zit.

💰 Wat kost een accu voor een elektrische fiets?

De kosten voor een nieuwe accu voor een elektrische fiets liggen doorgaans tussen de 200 en 800 euro. Gemiddeld ligt de prijs tussen de 300 en 500 euro. De prijs van de accu is onder andere afhankelijk van de accucapaciteit, het merk en de gegeven garantie.

⚙️ Hoe onderhoud je een elektrische fiets?

Net als bij een normale fiets is het van belang dat je regelmatig de fiets schoonmaakt, de bandenspanning controleert, de remblokjes checkt en de bewegende delen smeert.

Daarnaast onderhoud je de accu het best door deze droog te te bewaren, niet bloot te stellen aan extreme temperaturen, niet langer dan nodig aan de lader te hangen en door de accu zo min mogelijk geheel leeg te halen lopen.

Welke elektrische fiets moet ik kopen?

Dat ligt aan jouw behoeften en aan je budget. Als jij veel zware en verre fietstochten maakt, wil je waarschijnlijk meer ondersteuning en comfort van je elektrische fiets, dan wanneer je af en toe op en neer fietst naar de dichtstbijzijnde supermarkt.

Welke fiets jij moet kopen, kan ik je niet vertellen. Ik kan je wel aanraden nog een kijkje in de tabel hieronder te nemen. Hier staat nog een overzicht van de top 5 beste elektrische fietsen met een aantal belangrijke specificaties.

Positie motorAccupositieAccuActieradiusSpeed PedelecType sensor trapondersteuning
1Windgoo B3 Elektrische mini-scooterMiddenIn frameVaste accu0 tot 75 kmNeeDual sensor technology
2MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/hAchterwielAan frameVaste accu0 tot 75 kmNeeRotatiesensor
3Matrix E BikeMiddenAan frameVaste accu75 tot 100 kmNeeRotatiesensor
4Hitway Elektrische Fiets | Opvouwbare E-bike | 20 Inch Fat Tire | 350W Motor | 10Ah | Zwart/GroenAchterwielAan frameUitneembare accu0 tot 75 kmNeeRotatiesensor
5Windgoo B-20 Elektrische vouwfietsAchterwielIn frameVaste accu0 tot 75 kmJaDual sensor technology

Windgoo B3 Elektrische mini-scooter

Positie motor: Midden

Accupositie: In frame

Accu: Vaste accu

Actieradius: 0 tot 75 km

Speed Pedelec: Nee

Type sensor trapondersteuning: Dual sensor technology

MoovWay elektrische fiets | E-bike met cruise control | 25km/h

Positie motor: Achterwiel

Accupositie: Aan frame

Accu: Vaste accu

Actieradius: 0 tot 75 km

Speed Pedelec: Nee

Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

Matrix E Bike

Positie motor: Midden

Accupositie: Aan frame

Accu: Vaste accu

Actieradius: 75 tot 100 km

Speed Pedelec: Nee

Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

Hitway Elektrische Fiets | Opvouwbare E-bike | 20 Inch Fat Tire | 350W Motor | 10Ah | Zwart/Groen

Positie motor: Achterwiel

Accupositie: Aan frame

Accu: Uitneembare accu

Actieradius: 0 tot 75 km

Speed Pedelec: Nee

Type sensor trapondersteuning: Rotatiesensor

Windgoo B-20 Elektrische vouwfiets

Positie motor: Achterwiel

Accupositie: In frame

Accu: Vaste accu

Actieradius: 0 tot 75 km

Speed Pedelec: Ja

Type sensor trapondersteuning: Dual sensor technology

Conclusie

Een motor, een accu, sensoren, displays... het klinkt bijna niet meer als een fiets. Maar dat is het wel. Sterker nog: het is een fiets met meer opties en mogelijkheden! Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel precies weet waar je op moet letten bij de aankoop van je nieuwe elektrische fiets en die staat wellicht hieronder. ⬇️

Bedankt voor het lezen. Laat me even weten welke het geworden is en voel je vrij om je ervaring te delen! 😄

Was dit artikel behulpzaam?